Præster dit bedste under pres

I den verden, der er professionel sport, er der enormt meget pres på en udøver, og derfor vil du skulle forholde dig til et hav af følelser og tanker. Der er ingen udøvere, der går væk fra en afsluttet konkurrence med de samme tanker og følelser, som da de gik ind til konkurrencen.

Det kan skabe en ændring i din mentalitet, men den ændring skal ikke styre dig. Mental styrke og bevidsthed er nemlig oftest det, der enten forhindrer eller sørger for, at du præsterer, når du virkelig er under pres. Har du arbejdet med og på den mentale side af dig selv som udøver, er du i større grad forberedt på netop de situationer, hvor du bliver påvirket af den pressede situation.

Når vi har samtaler med vores udøvere, sørger vi for, at de sætter ord på deres tanker og følelser i momentet. Det giver udøveren en højere bevidsthed om de handlingsmønstre, som han eller hun udfører, når denne er presset.

 

Der er forskellige aspekter, som påvirker os under en konkurrence med meget pres på. Når tanker går fra positive til negative eller fra konstruktive til destruktive, kan processen se således ud:

– “Min træning og forberedelse har været virkelig god. Det skal nok lykkes i dag.”

– “Den er væk i dag og min forberedelse har bare ikke været god nok. De andre ser også meget bedre ud end mig.”

På banen bliver følelser meget nemt påvirket. Der er jo meget på spil. Det er selvfølgelig en god følelse, når det er positivt, men det kan få dig, som udøver, til at begå nogle knap så konstruktive handlinger, når de er negative. Når følelser går op og ned, kan det se nogenlunde således ud:

– “Jeg er spændt på den gode måde, og jeg glæder mig til at træde ind på banen, fordi jeg skal ind og vise, hvad jeg kan”

– “Jeg føler mig ikke klar, jeg er utilpas i kroppen og usikkerheden spreder sig til fingerspidserne.”

Andre gange kan konkurrencens momentum influerer dit mind-set, og dermed også din præstation. Når flow følger med momentum og det går godt, har tankerne ikke den store indflydelse:

– “Der var ikke tid til at tænke på så meget på andet end selve kampen. Jeg var bare til stede.”

Men går det dårligt i konkurrencen – måske har modspilleren et længerevarende overtag i kampen – kan det meget nemt blive en hæmsko:

– “Jeg blev da frustreret over, at jeg følte mig uheldig… igen. Mit fokus var nok ikke rettet mod det, som var vigtigt i kampen, men nærmere hvordan jeg bare ikke havde heldet med mig.” 

 

Mental styrke gør forskellen

Det fantastiske ved store konkurrencer er, at du her får alle sider af både udøver og træner at se. Både den taktiske, tekniske, og fysiske del, men også deres mentale og psykiske del, og hvordan de spiller sig ud i deres adfærd.

Desværre underpræsterer nogle udøvere, trænere og hold, når de møder modgang, pres og ubekendte følelser. Det er dog både godt og skidt, for selvfølgelig er det træls, at holdet underpræsterer, men på den anden side har det et enormt udviklingspotentiale. For de hold, der lider af at underpræstere, er det tydeligt, at de blot ikke har den mentale styrke til at håndtere det, der finder sted både ift. til forberedelsen til konkurrencen, men også det der sker under selve konkurrencen. Ofte kan dette skyldes, at der ikke er blevet fokuseret på den mentale træning op til konkurrencen.

Hvorfor du bør få professionel hjælp til mentaltræning?

Noget af det sværeste ved mentaltræning er det første skridt. Det er at opdage ens egne indre reaktionsmønstre. Der er et væld af ting, der påvirker, hvordan vi reagerer og tænker, og de ting er vi ofte ikke selv klar over. Samtidig er det naturligvis også meget svært at komme frem til en alternativ måde at tænke på. Denne form for selvindsigt er meget besværlig og meget tidskrævende at komme frem til på egen hånd. Netop derfor er det så værdifuldt med en professionel, der er i stand til at give en objektiv analyse af din mentale situation. En professionel mentaltræner eller sportspsykolog kan udstyre dig med de rette mentale værktøjer. De værktøjer, du mangler, for at opnå dine mål.

Så du skal spørge dig selv, om du er i stand til at overføre dine evner og færdigheder fra træning og kampe uden pres, når du skal præstere til en stor konkurrence med pres og mange tilskuere?

Hvis du ikke er i stand til at overføre dine evner, så er det oftest din mentalitet, der holder dig tilbage fra at præstere, som du ved, du kan.

Hvis du oplever udfordringer med at forstå og styre det indre og ydre pres, dine følelser, tanker, nervøsitet og spænding, så sørg for, at du får dette integreret i din træning.

Hvis du ikke lærer at træne den mentale del af din sport, kan det være, at du ender med ikke at kunne indfri dit fulde potentiale.

 

Lad din mentaltræning styre dig – ikke dine tanker og følelser

Næste gang du oplever, at dine tanker og følelser styrer dig, så mind dig selv om disse fire punkter:

 

1) Husk at du godt kan præstere på dit højeste, selvom du har negative tanker og følelser

 

2) Undlad at kæmpe mod dine tanker, anerkend dem, men fokuser ikke på dem

 

3) Fokuser i stedet din gameplan, din rolle i kampen, og det, som du ved, du kan.

 

4) Gør det simpelt

 

Sportspsykologi og mentaltræning hjælper dig til at forstå og håndtere de udfordringer og forstyrrelser du oplever, og giver dig mere kontrol over dine egne handlinger, både på og uden for banen. Ønsker du at nå toppen, skal du se din præstation og din karriere som det vigtigste i livet. Det betyder, at du dedikeret og målrettet skal investere din tid på at blive forbedre dine evner. Her er det mentale en central del af rejsen mod toppen, så start din mentaltræning allerede i dag.

Related posts

Leave a Comment